onsdag 14. mars 2012

Hvordan få følgere og ansvarsforhold i forhold til dette

Når en virksomhet har etablert seg på sosiale medier, enten om det er Facebook, Twitter eller andre aktører innen sosiale medier så ønsker alle å få mest mulig ”likes” eller ”followers” osv. I dette blogginnlegget skal jeg skrive litt om å akkurat dette med å få flest mulig følgere. Skal også se litt på ansvarsforhold.

Når det gjelder å få flest mulig følgere så er det viktig med identifisere sin målgruppe, og lage en strategi deretter.

For å få flest mulig følgere så bør siden være innbydende, informativ for målgruppen og målgruppen må få noe igjen for at de følger virksomhetens side. Med å få noe igjen mener jeg nødvendigvis ikke at virksomheten skal dele ut rekvisitter, men gi merverdi for kunden. Her kan et eksempel være tilbakemeldinger på spørsmål fra kundene. Dette mener jeg er viktig i forhold til å holde på følgerne, og det er viktig at alle spørsmål og tilbakemeldinger blir besvart.

En annen faktor vil være å holde intensiteten opp, men det må ikke gå så lang at følgerne oppfatter dette som spam for da vil det virke mot sin hensikt. Men en til to nyheter pr dag bør være greit, men dette avhenger også litt i forhold til hva din virksomhet driver med. Det er også viktig å ikke drive med for mye markedsføring av produktene. De fleste virksomheter har egne nettsider så da må de heller prøve å dirigere følgerne dit for mer salgsrelaterte ting. Bruk heller sosiale medier til å få ut nyheter som kan være av interesse for målgruppen, og still spørsmål på ting man legger ut. Da oppfordrer man til aktiv lesing, noe som gjerne skaper mer engasjement blant følgerne.     

Under ser du hva som motiverer brukerne til følge din virksomhet:

Du kan lese mer om hvordan du belønner dine følgere på pro.no, eller følg linken: http://pr-o.no/gode-rad-om-god-pr/slike-belønner-du-dine-følgere.


Ansvarsforhold
Når en virksomhet begynner å bruke sosiale medier og får følgere, og kanskje mange følgere etter hvert så blir det viktig og overholde sitt ansvarsforhold i sosiale medier. Hvilket ansvar tenker kanskje du? Jo, ansvar for det som blir publisert på din virksomhets side. Det kan være alt fra informasjon og nyheter du eller din virksomhet legger ut, men kanskje viktigst hva følgerne legger ut på din virksomhets side. Dette kan være alt fra positiv respons til mer negativ ladet. Her blir det viktig med rask og profesjonell respons. Hvis ikke blir det negative enda mer negativt. Det finnes mange fallgruver innen sosiale medier og dette kan være en av dem.

En annen eventuell fallgruve og noe din virksomhet har ansvar for er å ivareta personvern. For å ivareta personvern i sosiale medier bør virksomheten:
  • utarbeide interne retningslinjer for håndtering av personopplysninger i ulike sosiale medier. Dette inkluderer rutiner for tilfeller der taushetsbelagte eller andre sensitive personopplysninger kan bli eksponert
  • informere om hva slags kommentarer og ytringer som ikke aksepteres og hva virksomheten vil gjøre dersom det publiseres personopplysninger i strid med retningslinjene
  • oppfordre publikum til å rapportere krenkende innhold og ha rutiner for å håndtere klager
  • følge med på hva som publiseres for å oppdage eventuelt krenkende innhold
  • fjerne personopplysninger og ytringer som åpenbart strider mot personopplysningslovgivning, straffelov mv.   
          [1]


Til slutt ønsker jeg å si litt om viktigheten av å følge reglene Facebook har satt. Hvis en bryter disse enten via sin personlige Facebookprofil eller sin virksomhets Facebookside så kan man i verstefall bli utestengt av Facebook. Blir en virksomhets Facebookside stengt på grunn av regelbrudd så vil dette virke veldig uprofesjonelt utad. Det ønsker ikke noen virksomheter. Så det kan være lurt se reglene Facebook har satt før virksomheten starter opp sin side.


Kilder:
  1. difi.no, hentet den 14.03.12 fra: http://www.difi.no/artikkel/2010/08/personvern-og-informasjonssikkerhet.


7 kommentarer:

  1. Fint at du tar opp at enhver virksomhet som er tilstede i sosiale medier bør tilstrebe å ivareta personvern. Facebook og Twitter legger selvfølgelig en del føringer for hva som er lov og ikke lov, og kulturen og kotyme i sosiale medier setter også en del retning for hva man kan gjøre og ikke gjøre. Allikevel bør enhver seriøs virksomhet også ha interne retningslinjer og kjøreregler for hva som er akseptert og ikke akseptert, og ikke minst ha en handlingsregel for hva som er riktig å gjøre når man selv eller følgere krysser grensene.

    SvarSlett
  2. Flott og interessant skrevet. Liker at du har med kilder.

    SvarSlett
  3. Jeg synes du har skrevet et bra blogginlegg hvor du tar for deg mange interresante vinklinger. Godt skrevet om fallgruver.

    SvarSlett
  4. Mange gode poenger her! Liker at du har fokusert mye på personvern.

    SvarSlett
  5. Fint innlegg med mange gode poenger. Liker også at du har tenkt på personvern :)

    SvarSlett
  6. Godt og instruktivt blogginnlegg om temaet. Nyttige henvisninger til eksterne kilder.

    SvarSlett
  7. Godt skrevet, interessant link om følgere. Hadde vært interessant å sett en lignende undersøkelse for Twitter.

    SvarSlett