Først og fremst når en bedrift skal etablere seg på Facebook
er det viktig å lage seg en strategi god strategi. Har skrevet litt om dette i
et tidligere innlegg så bruker ikke så mye tid på denne biten.
Når man først har kommet i gang, og ønsker for eksempel å
bruke Facebook, så er det viktig å lage en innbydende side. Med den
informasjonene en ønsker å dele, og med jevne mellomrom legge ut nyheter,
konkurranser osv. ut ifra det man ønsker. Det er mange muligheter med bruk av
Facebook, og noen av disse er:
- Lytte å få tilbakemeldinger fra kunder
- Reklamere/annonsere for virksomheten og virksomhetens produkter
- Kundeservice og skape nye kunderelasjoner
- Følge med konkurrenter
En av disse mulighetene jeg ønsker å fokusere på er annonse
mulighetene på Facebook. Annonser tenker du, hva er så spesielt med en annonse
på Facebook kontra andre nettsider, aviser og lignende? Jo, når det gjelder
annonsene på Facebook så har man mulighet til å nå til sin målgruppe å bare
den, eller flere målgrupper om man har det. For å få vist sin annonse for
målgruppen kan man spesifisere den etter alder, kjønn, sivil status, hva de ”liker”,
utdannelse, by og land med mer. Ut ifra dette kan man forstå nyttigheten med å
annonsere på Facebook. Er man god på å lage annonser på Facebook så har man
mulighet til å få markedsført sin bedrift eller sitt produkt veldig godt til en
billig penge. I dag er det mange som har spesialisert seg på akkurat dette med
å lage annonser for bedrifter, og mange av disse er veldig gode. Som tidligere
nevnt så er det over 2,5 millioner bruker på Facebook i Norge, og flere vil det
helt sikker bli. Uavhengig av din målgruppe så vil du alltid finne personer som
passer din på Facebook, og det gjør jo at det må være interessant for så å si
alle bedrifter å bruke denne muligheten.
Kilder:
1 – synlighet.no, hentet den 12.03.12 fra: http://www.synlighet.no/facebook/statistikk-antall-brukere/.
Grei redegjøring om mulighetene på facebook for bedriften.
SvarSlett