søndag 15. april 2012

Virksomheters bruk av måleverktøy

Bruker din virksomhet sosiale medier i bedriftssammenheng så er det veldig lurt å sette seg mål med det man driver med. Det gjør det mulig å se om man har lyktes eller ikke med sin strategi. Det finnes mange ulike måter og måle sosiale medier på. F.eks antall likes på Facebook, antall followers på Twitter, antall besøkende på bedriftens nettside eller blogg osv.

Ved å ta i bruk måling av virksomhetens bruk av sosiale medier får man raskt og enkelt oversikt over om det man driver med går bra eller ikke. Gjør man det ikke kan man heller ikke si noen om det. I tillegg kan man endre på strategien hvis man ser at en ikke oppnår det strategien tilsier. Det er bedre å gjøre endringer underveis, enn å ikke gjøre det. Sliter man med å få nok antall besøkende på virksomhetens nettside, så er det veldig enkelt å få greier på når man bruker for eksempel Google Analytics, og da kan man også sette inn tiltak som gjør noen med det.

Hva skal man måle?
Et viktig spørsmål man må spørre seg om er: Hva skal man måle? Hvis en bedrift driver en nettbutikk, så må man ikke bare se på antall besøkende. Hva hjelper det hvis ingen kjøper dine tjenester/produkter, så her må man også se på antall salg. Men selvfølgelig så kommer det ingen salg hvis det ikke er noen besøkende heller. For denne bedriften må man heller se på prosentandel mellom antall besøkende og antall salg. Man ønsker jo å selge mest mulig, derfor blir det viktig å rette den valgte nettsiden mot målgruppen.

På Facebook deler man først og fremst informasjon om virksomheten, så her bør man måle antall ”likes” og antall ”venner” gruppen har. Driver denne virksomheten med salg, så ønsker man med en Facebook side/gruppe å markedsføre virksomheten, og generere større trafikk til virksomhetens nettside. Andre måter å måle nytteverdien av Facebook på er deling av Facebook innlegg.

Satser virksomheten på Twitter må man naturlig måle antall ”followers”, siden det indikerer hvor mange som viser interesse og vet om virksomheten. Andre måter man kan måle nytteverdien av Twitter på er @mentions og re-tweets av Twitter innlegg som virksomheten har twittret.

Tilslutt tenkte jeg å bare nevne at man må ikke kun henge seg opp i antall ”followers” og ”tilhengere” virksomheten har, men at de også er de riktige som passer til målgruppen. Dette kan man måle ved å se på aktiviteten til disse brukerne.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar