torsdag 3. mai 2012

Om å brenne seg i sosiale medier


I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg en side ved sosiale medier som man for all del bør unngå, altså det å bruke sosiale medier feil slik at bedriften før negativ omtale. Lettere sagt å brenne seg i sosiale medier. Jeg fant en historie som er verdt å dele i denne sammenhengen, jeg har også nevnt den i et tidligere blogginnlegg.

Honda valgte å legge kommersielt innhold ut sin side på Facebook, ved å presenterte sine nye bilmodeller. Problemet var at publikum reagerte negativt på bilmodellene og uttrykte dette i kommentarfeltet på siden. Her ser vi at merkevareeieren ikke har kontroll over presentasjonene av merkevaren i sosiale medier, selv ikke på en side de selv har etablert. En av Hondas medarbeidere ville gjerne støtte arbeidsgiveren, og deltok i diskusjon med positiv omtale av bilmodellene, uten å opplyse om at han arbeidet hos Honda. Han ble avslørt som Honda-ansatt, med enda mer negativ vareprat som resultat. [1] 

Ut ifra dette eksempelet kan vi konkludere med det å legge kommersielle budskap ut i sosiale medier medfører en betydelig risiko, og dette er noen bedriften må tenke nøye igjennom før bedriften eventuelt ønsker å gå for en slik strategi. Det med å bruke sosiale medier til markedsføring kan slå tilbake på en. Man må tenke over at man ikke har like god kontroll over hva som blir skrevet på sosiale medier som f.eks bedriftens egen hjemmeside. Så man må være klar over hva man utsetter bedriften for ved å bruke sosiale medier som en markedsføringskanal.

For og unngå dette for Hondas del så burde de tenkt over alle mulige utfall med å legge ut et kommersielt budskap. Hadde de tenkt over det, så hadde de kanskje forutsett det som skjedde og kunne gjort noe med det. I tillegg burde de hatt klare retningslinjer for ansatte i sin bedrift, om hvordan de skulle bruke denne Facebook siden.  

Kilde:
[1] – TNS gallup, Sosiale medier som markedsføringskanal, hentet den 03.05.12 fra: http://www.tns-gallup.no/?aid=9096545.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar