Ved å ta i bruk måling av virksomhetens bruk av sosiale
medier får man raskt og enkelt oversikt over om det man driver med går bra
eller ikke. Gjør man det ikke kan man heller ikke si noen om det. I tillegg kan
man endre på strategien hvis man ser at en ikke oppnår det strategien tilsier.
Det er bedre å gjøre endringer underveis, enn å ikke gjøre det. Sliter man med
å få nok antall besøkende på virksomhetens nettside, så er det veldig enkelt å
få greier på når man bruker for eksempel Google Analytics, og da kan man også
sette inn tiltak som gjør noen med det.
Hva skal man måle?
Et viktig spørsmål man må spørre seg om er: Hva skal man
måle? Hvis en bedrift driver en nettbutikk, så må man ikke bare se på antall
besøkende. Hva hjelper det hvis ingen kjøper dine tjenester/produkter, så her
må man også se på antall salg. Men selvfølgelig så kommer det ingen salg hvis
det ikke er noen besøkende heller. For denne bedriften må man heller se på
prosentandel mellom antall besøkende og antall salg. Man ønsker jo å selge mest
mulig, derfor blir det viktig å rette den valgte nettsiden mot målgruppen.
På Facebook deler man først og fremst informasjon om
virksomheten, så her bør man måle antall ”likes” og antall ”venner” gruppen
har. Driver denne virksomheten med salg, så ønsker man med en Facebook
side/gruppe å markedsføre virksomheten, og generere større trafikk til
virksomhetens nettside. Andre måter å måle nytteverdien av Facebook på er
deling av Facebook innlegg.
Satser virksomheten på Twitter må man naturlig måle antall
”followers”, siden det indikerer hvor mange som viser interesse og vet om
virksomheten. Andre måter man kan måle nytteverdien av Twitter på er @mentions
og re-tweets av Twitter innlegg som virksomheten har twittret.
Tilslutt tenkte jeg å bare nevne at man må ikke kun henge
seg opp i antall ”followers” og ”tilhengere” virksomheten har, men at de også
er de riktige som passer til målgruppen. Dette kan man måle ved å se på
aktiviteten til disse brukerne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar